Saturday, March 21, 2009

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Multimedia communication - Part II The

Ciao a tutti, di nuovo un po' di ritardo nella pubblicazione dei post su questo percorso in Comunicazione Interpersonale. Parliamo di comunicazione multimediale.
La teoria della presenza sociale riguarda l’efficacia con cui i media riescono a dare l’impressione della presenza fisica dell'interlocutore e a veicolare tutte le informazioni comportamentali che aiutano a decodificare correttamente il messaggio. Tali informazioni riguardano anche il linguaggio non verbale, le espressioni del volto, i gesti, il tono della voce e gli elementi del contesto, tutti dati presenti nella comunicazione faccia a faccia. Clark e Brennan hanno elaborato la teoria del terreno comune per descrivere il bisogno di condividere una serie di informazioni affinché una comunicazione possa aver luogo. Queste informazioni riguardano sia i codici digitali, quali la lingua e gli elementi del contesto, sia informazioni di tipo emotivo, cioè la condivisione, prevalentemente inconscia, di affetti. Per comunicare, quindi, si ha bisogno di stabilire un’intesa, acquisendo l'impressione di conoscere l'interlocutore. La creazione di un terreno comune è un processo che è influenzato dal media specifico e dalle sue potenzialità nel trasmettere informazioni analogiche e digitali. Più il media is suitable to give the impression of the physical presence of the interlocutor, the more facilitated the creation of a common ground. Additionally, the rewording of the comments are incomplete or misunderstood encourages common ground. Each media can therefore be assessed in accordance with the capacities that facilitate this process. The channel identifies the physical medium through which signals pass. It may be the air for a voice message, a cable to a telephone message, or electromagnetic waves. The importance of the channel is linked to the concept of "bandwidth", which defines the amount of information that can be transported per unit time, and consequently the wealth signal. As a yardstick for the bandwidth you can take the situation face to face communication. Thus, the higher the bandwidth, more communication will be similar to the situation face to face. The media can use simple or complex code, or integrate multiple communication codes, depending on the technological possibilities and communicative purposes. Today, a multimedia computer has great potential for communication, because it is able to contain within it many different codes (writing, symbols, still images, moving images, etc ...). The media are also characterized by the different degree to which they allow the audience to interact. The possibility to give or receive feedback in the communication process is an element that makes the difference in quality. When there is a possibility of feedback we speak of two-way communication. The feedback, as we have seen, it is necessary to build common ground, but also to ensure effective communication and interactive. The presence of feedback change the status of those who receive the message can be a partner if there is interactivity, or just a recipient if it is absent. The manner of use greatly affects the resources available to the communicative act.

Soon the third part of "Multimedia Communication", hello to next!

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